Monday, May 9, 2016

Ulang Tahun UMNO Disambut Secara Sederhana, Beberapa Acara Dibatalkan

Ulang Tahun UMNO ke-70 akan disambut pada Khamis ini dalam keadaan sederhana.

Sambutan yang sepatutnya diadakan pada Rabu (11 Mei) dipinda pada keesokan sebagai memberi laluan kepada Mesyuarat Majlis Raja-Raja dan Majlis Santapan Malam Sempena Mesyuarat Majlis Raja-Raja di Istana Negara.

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata majlis bacaan Yassin dan tahlil yang dijadualkan pada 11 Mei dipinda ke tarikh berikutnya, 12 Mei, Khamis di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).
Mengakui ia bukan masa yang sesuai untuk meneruskan acara tersebut, , sambutan akan membabitkan bacaan Yasin dan tahlil bagi mengenang jasa pemimpin terdahulu serta perjuangan UMNO.
“Ia juga bagi mengingati mangsa nahas helikopter membabitkan Ahli Parlimen Kuala Kangsar, Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad dan Ahli Parlimen Sungai Besar, Datuk Noriah Kasnon.
“Rasa sedih bukan hanya menyelubungi ahli keluarga mangsa tetapi juga ahli UMNO dan rakyat di seluruh negara,” katanya pada sidang media di Putrajaya hari ini.
Sambutan tersebut akan diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).
Katanya, tarikh tersebut dipinda berikutan UMNO menghormati Majlis Santapan Malam Raja-Raja di Istana Negara yang akan berlangsung pada 11 Mei ini.

“Sambutan secara sederhana dibuat untuk mengenang jasa para pemimpin-pemimpin kita yang telah pergi dan juga kepada pemimpin kita yang telah terlibat dalam nahas helikopter baru-baru ini,” katanya.

Jelas beliau, ekoran insiden nahas helikopter yang berlaku di Sarawak, UMNO dengan persetujuan Presiden parti telah memutuskan supaya segala acara untuk sambutan besar-besaran ulang tahun parti dibatalkan.

Perancangan sebelum ini melibatkan larian UMNO di seluruh negara dan perhimpunan yang akan membabitkan lebih 300 ribu orang ahli UMNO pada 14 Mei di Dataran Merdeka termasuklah Karnival Sukan yang sedang berlangsung dengan peringkat akhirnya dijadualkan di Kuala Lumpur turut dibatalkan.

“UMNO buat keputusan untuk adakan sambutan Hari UMNO secara sederhana sahaja. Kita faham bahawa kita juga merasai kehilangan kawan-kawan kita yang ke Sarawak untuk membantu parti tetapi akhirnya terlibat dalam tragedi ini,” ujarnya lagi.
Katanya, Karnival Himpunan Hari UMNO bersempena ulang tahun ke-70 yang dijadualkan 14 Mei ini di Dataran Merdeka dibatalkan, termasuk Sukan UMNO dan Larian Bendera UMNO yang sedang berlangsung di seluruh negara.

No comments:

Post a Comment