Saturday, June 18, 2016

Orang Muda, Majoriti Besar Memungkinkan Budiman Di Bawa Ke Kabinet?


Tahniah dan syukur ke hadrat Ilahi kerana YB Budiman Mohd Zohdi menang besar.

Ia sebahagiannya kerana anda calon orang muda dan berwawasan.

Anda membuktikan mempunyai arah perjuangan untuk kawasan Parlimen Sungai Besar dan dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Panjang yang anda wakili.

Anda buktikan bahawa orang Cina dan bukan Melayu lain kini kembali 'berkawan dengan UMNO' dan menjadi rakan baik Barisan Nasional (BN).

Memang anda dibantu oleh jentera BN, namun faktor peribadi dan kesungguhan anda, terutamanya menemui seramai boleh pengundi, tidak boleh ditolak begitu sahaja.


Malah, anda sebagai pemimpin yang 'reti' berterima kasih dalam tempoh yang segera!!!

Anda kini Yang Berhormat berganda dan sewajarnya sewajarnya mendapat perhatian Perdana Menteri.

Sewajarnya anda turut terbabit dalam  dalam penstrukturan semula Kabinet (saya gunakan perkataan ini menggantikan rombakan Kabinet  atau reshuffle) yang akan dilakukan dalam masa terdekat.

Masa sudah sesuai dilakukan penstrukturan semula Kabiney kerana pilihan raya negeri Sarawak sudah selesai dan PRK dua Parlimen serentak pun sudan diadakan. BN menang cemerlang di Sarawak, Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

Terus terang saya katakan, saya berminat dengan apa yang ditimbulkan oleh seseorang melalui Facebooknya yang berbunyi:

“Apakah kemenangan Budiman akan membuka jalan untuknya dilantik sekurang-kurang Timbalan Menteri? siapa tahu tuahnya...harap2 gitu Budiman Mohd ZohdiNurani Hati Budiman ya...kalau dia jadi Tim Menteri, orang Sungai Besar, tukang kempen dan org sekelilingnya untung..org tua macam kita tak dapat apa pun...usahkan dedak, habuk pun tarak. Bukan gitu???” (FB Hambali Abdul Latiff, 17 Jun 2016)

Pada malam 14 Mei lalu Datuk Seri Najib Razak mengatakan beliau bersedia melakukan rombakan kabinet dalam masa terdekat ekoran peletakan jawatan Datuk Amar Douglas Uggah Embas.

Douglas kini dilantik sebagai timbalan ketua menteri Sarawak bersama dua lagi tokoh negeri itu, Tan Sri Dr James Jemut Masing dan Datuk Amar Abang Johari Tun Openg.

Pelantikan baru juga perlu dibuat ekoran kemalangan maut membabitkan Datuk Noriah Kasnon di Sarawak pada 5 Mei lalu.

Sarawak mengadakan pilihan raya negeri pada 7 Mei dan BN kini memerintah negeri itu di bawah Tan Sri Adenan Satem.

Kenapa saya katakan anda sangat layak?

Selain berjaya mempertahankan kerusi BN, sokongan dan majoriti besar kepada BN sangat bermakna.

Anda bukan sahaja berjaya menggekalkan kerusi tetapi menyakinkan rakyat dan pemimpin bahawa BN tetap mempunyai sokongan, lebih-lebih lagi daripada kalangan orang muda dan orang bukan Melayu.


Majoriti anda berganda dan kemenangan ini sangat bermakna kepada UMNO dan BN Selangor.

Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri semalam menyifatkan kemenangan BN yang anda wakili pada pilihan raya kecil ini  adalah titik permulaan untuk merampas semula Selangor pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

Perdana Menteri berkata, pencapaian yang menakjubkan dengan majoriti 9,191 undi itu juga baginya adalah hasil usaha parti itu di semua peringkat.

"Ia kemenangan yang cukup istimewa buat BN dengan kesabaran dan ketabahan kita, orang kutuk, lanyak, hina kita di bulan puasa dan Allah beri kemenangan kepada orang yang sabar,” tegas Perdana Menteri.

Anda mengakui daripada awal optimis akan menang dalam pilihan raya kecil Sungai Besar biarpun tidak menyangka akan memperoleh majoriti sebesar diterimanya, iaitu 9,191 berbanding 399 sebelum ini.

Malah, anda bawa keyakinan baru dengan mengatakan: “Kita bermula majoriti 399, sebab itu saya selesa sebagai underdog. Saya terkejut majoriti sangat besar,” katanya.

BN mendapat 16, 800 undi, diikuti Parti Amanah Negara (AMANAH) dengan 7,609 undi dan PAS (6,902).

Hakikatnya, kalau anda dilantik,  ia bukan menjadi masalah besar kerana beliau mengisi kekosongan bekas Ahli Parlimen Sungai Besar, Datuk Noriah Kasnon.

Tapak sama, bertukar ‘kaki sahaja’. Yang membezakan ialah kali ini tapak kaki lelaki. Kebetulan sahaja. Bukan rampas kerusi Timbalan Menteri  dimiliki oeh seorang wanita.

Mungkin saingan anda ialah Ahli Parlimen Kuala Kangsar, seorang wanita, iaitu Datin Mastura Mohd Yazid

Selainnya kelebihan tetap ada pada Budiman, Yang Berhomat Ahli Parlimen Sungai Besar dan ADUN Sungai Panjang.

No comments:

Post a Comment