Friday, June 10, 2016

Hanya BN Punyai Agenda Jelas Kukuhkan Lagi Perpaduan Kaum


Datuk Seri Najib Tun Razak berkata hanya kerajaan Barisan Nasional (BN) sahaja yang dilihat mempunyai agenda jelas dalam usaha mengukuhkan lagi perpaduan kaum di negara ini.

Malah, BN juga yakin perpaduan dan diversiti antara kaum menjadi asas utama untuk mencapai sebuah negara maju, kata perdana menteri.

"BN ada agenda yang jelas dan visi yang telah kita terangkan kepada rakyat, kita laksanakan dasar yang boleh bawa kepada uniti dalam negara," katanya ketika berucap pada program bersama masyarakat Cina di Sekolah Menengah Tsung Wah di Kuala Kangsar, petang semalam.

Perdana menteri berkata menerusi dasar kerajaan BN itu, sekalipun Malaysia terdiri daripada kalangan rakyatnya yang berbeza agama, budaya dan latar belakang pendidikan, namun mereka (rakyat) kekal bersatu dalam satu uniti yang harmoni.

Menurutnya konsep "kesederhanaan" yang dilaksanakan kerajaan juga selaras dengan konsep "Chung Young" atau " Wasatiah" menerusi penerimaan persamaan nilai, katanya.

Mengenai pendidikan, Najib berkata kerajaan sentiasa sedar akan kepentingannya kepada kaum Cina, malah beberapa dasar dan pendekatan telah kerajaan buat bagi membantu meningkatkan pendidikan kaum Cina itu.

Najib berkata dasar itu bukanlah dasar baharu tetapi dilaksanakan sejak beliau menjadi menteri pendidikan lagi.

"Pendidikan dekat di hati saya dan kaum Cina, saya hormati keutamaan kaum Cina kepada pendidikan," katanya.

Mengenai Sekolah Menengah Tsung Wah itu, Najib berkata beliau akan berbincang dengan kerajaan negeri berkenaan peruntukan yang diperlukan untuk membina blok bangunan pentadbiran baharu di sekolah berkenaan.

Najib turut mengucapkan syabas kepada kerajaan negeri Perak yang memperuntukkan kira-kira 1,000 hektar tanah kepada sembilan sekolah persendirian di Perak sejak tiga tahun lepas.

Turut hadir pada majlis berkenaan ialah enteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.


Di Sekinchan, Pengarah Komunikasi Strategik BN, Datuk Abdul Rahman berkata hanya Barisan Nasional yang temui formula keharmonian dan keamanan yang berterusan.

“Formula Malaysia aman kerana BN. Kita pertaruhkan rekod dari 1957 untuk dihakimi tuan-tuan.

“Alhamdulillah sejak tahun 1957, kebijaksanaan BN dari Perikatan tidak hancur malah maju ke hadapan. Keamanan tidak datang bergolek begitu sahaja,” katanya sewaktu berucap di Balai Bomba dan Penyelamat, Sekinchan, semalam.

Menurut Rahman, bukan semua kerajaan mampu mewujudkan keharmonian dan keamanan dalam suasana negara yang berbilang bangsa dan agama seperti Malaysia.

“Bukan semua kerajaan mampu jaga keamanan. Tengok di Afrika Timur tengah berlaku pengebomam di sana sini.

“Lihat di Asia Barat dan dikawasan utara apa yang berlaku, puluhan ribu orang mati,” jelasnya.

Menteri Kesejahteraan Bandar dan Wilayah itu juga berkata, rakyat tidak seharusnya terlalu yakin ada kerajaan lain yang mampu lakukan seperti apa yang dilakukan oleh BN.


“Jangan terlalu yakin kalau orang lain jadi kerajaan, jangan terlalu yakin mereka mampu jaga keamanan,” jelasnya.

No comments:

Post a Comment