Tuesday, August 2, 2016

Mesti Berani Tentang Mereka Yang Keluar UMNO - Seru Khairy


Aspek mentaliti untuk berjaya, keberanian dan kesamaan perlu diterapkan di dalam hati dan minda anggota UMNO bagi memastikan parti itu dan Barisan Nasional (BN) terus kekal memerintah negara ini buat selama-lamanya.


Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata ketiga-tiga aspek itu perlu diberi perhatian bagi menghadapi pelbagai dugaan dan kontroversi melibatkan nama baik negara mahupun presiden parti Datuk Seri Najib Tun Razak.

Walaupun sokongan terhadap UMNO dan BN belum 100 peratus pulih, Khairy yang merupakan Menteri Belia dan Sukan menyifatkan keyakinan serta mentaliti untuk berjaya itu amat penting bagi mendapatkan mandat daripada rakyat pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

"Inilah kunci kejayaan kita. Kita perlu ada 'mentaliti untuk berjaya'. Ada kalanya kita sedang melalui masa sukar tetapi kita perlu ada keyakinan diri sekiranya mahu menang dalam PRU14.

"Kalau kita sendiri tidak yakin, bagaimanakah orang luar boleh yakin bahawa UMNO mampu memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat," katanya ketika berucap pada Persidangan Perwakilan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO Bahagian Putrajaya 2016 hari ini.

Dalam pada itu, Khairy berkata anggota UMNO juga perlu berani ketika berdepan dengan cabaran beberapa individu yang bukan calang-calang orangnya keluar parti UMNO dan menentangnya secara habis-habisan.

"Ini adalah cabaran langsung, dan kita tidak boleh leka sebaliknya bangkit untuk berdepan dengan mereka bagi mempertahankan dan meneruskan perjuangan parti. Tidak kira siapakah mereka, kita mesti berani berdepan dengan mereka," katanya.

Katanya, saat seseorang pemimpin keluar daripada UMNO, mereka keluar daripada wadah perjuangan bangsa Melayu, dan orang Melayu juga tidak akan bersama dengan mereka.

“Jangan kita dalam UMNO pula yang berkata, ya, betullah, apa yang Dr Mahathir Mohamad kata adalah betul, apa yang Tan Sri Muhyiddin Yassin kata adalah betul, ini telah disahkan oleh Amerika Syarikat.


“Kita fikir, guna akal kita, dan juga semangat kebersamaan dengan presiden,” katanya.

Bagi aspek kesamaan pula, Khairy menekankan warga UMNO terus menunjukkan perpaduan dan sentiasa bersama dengan kepimpinan negara walapun isu-isu baharu meletup dengan mengetengah agenda tersirat pihak-pihak tertentu.

"Seseorang itu tidak bersalah sehingga dibuktikan. Siasatan Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat seolah-olah berbentuk tuduhan tanpa diiringi bukti dan fakta. Kita berhadapan dengan tahap bias dan prejudis yang tinggi.

"Inilah masa kita guna akal dan perlu menunjukkan kebersamaan bersama dan berdiri teguh di belakang Presiden UMNO untuk menegakkan kebenaran dan keadilan," katanya.

Khairy mengulangi bahawa saman sivil oleh DOJ berkaitan 1MDB adalah semata-mata hasil siasatan yang masih perlu dibuktikan di mahkamah.

Di sebalik itu, beliau berkata, beberapa pengkritik Najib mengandaikan dakwaan itu sebagai kebenaran.

Kita kena berani, walaupun dikecam, walaupun dicemuh di media sosial, kata ini semua balaci-balaci dan macai-macai UMNO dan sebagainya.

“Tak apalah, kita jadi balaci, kita jadi macai tak apa. Sebab apa? Kebersamaan dengan presiden kita cuba menegakkan kebenaran dan keadilan," kata Khairy.

Menurut Khairy, bagi beliau, yang keramat adalah UMNO dan bukan individu.

Dalam pada itu, Khairy turut menyentuh beberapa strategi dalam menghadapi PRU14, antaranya mendekati masyarakat bandar agar mereka tidak terpengaruh dengan sentimen-sentimen negatif yang dibawa pihak pembangkang.

"Pertarungan hari ini adalah antara servis (perkhidmatan) berlawan sentimen.
UMNO sentiasa memberikan perkhidmatan terbaik kepada penduduk Putrajaya tetapi ada kalanya, sentimen yang dimainkan oleh pihak lawan selalunya terpahat dengan mudah di hati dan minda pengundi.

"Kita berdepan gelombang tsunami dari bandar ke luar bandar. Oleh itu, kita perlu ada corak perang saraf yang lebih cerdik dan canggih bagi menghadapi perkara-perkara yang kita tidak nampak. Carilah bagaimana untuk atasi sentimen negatif dalam PRU14," katanya.
Ketua Pemuda UMNO itu juga menggesa ahli-ahli parti supaya berani dan berdiri bersama presiden parti walaupun mereka diperlekehkan kerana berbuat demikian.

No comments:

Post a Comment