Saturday, October 1, 2016

Batal Sahaja Kontrak Syarikat Terbabit Dengan Bersih 5 – Pemuda UMNO

Ketua Pembangkang, Dr Wan Azizah menaiki beca pada pelancaran Bersih 5 di Kota Bharu semalam.
Agaknya tidak puas hati kerana laporan kurang meluas tiga hari lalu, Pemuda UMNO semalam sekali lagi menggesa kerajaan membatalkan  kontrak syarikat dikaitkan anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH).

Utusan Online melaporkan pada 28 September lalu,  Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan, Mohd Razlan Muhammad Rafii mahukan supaya syarikat-syarikat yang mempunyai kerjasama dengan Kerajaan Persekutuan tetapi terlibat secara langsung dalam perhimpunan Bersih patut diberhentikan kontrak mereka serta-merta.

Mohd Razlan menegaskan,  pihaknya mempunyai banyak bukti bahawa syarikat-syarikat yang mengambil kontrak dengan Kerajaan Persekutuan terlibat secara langsung dalam BERSIH yang lepas.

Diharapkan Pemuda UMNO akan mendedahkan bukti yang mereka ada bukan sahaja untuk tindakan tetapi membuktikan cakap mereka berintegriti.

Mohd Razlan...ada bukti
Kita tidak mahu peristiwa 27 September lalu berulang apabila Pemuda UMNO menyatakan mahu membuat laporan polis terhadap anak seorang jutawan dan proksi sebuah gergasi korporat yang didakwa terlibat dalam gerakan menjatuhkan Perdana Menteri.

Exconya Datuk Armand Azha Abu Hanifah berkata, berdasarkan maklumat diterimanya, kedua-dua pihak itu dikatakan menjadi penaja untuk “gerakan” itu.

Bagaimanapun Armand membatalkan laporan polis sehari selepas itu kerana semakan yang dibuat mendapati maklumat itu tidak sahih dan tidak mahu ‘dikatakan bodoh’..

Menurut Mohd Razlan, setiap daripada rakyat ada peranan untuk menjaga keamanan negara, syarikat-syarikat ini yang mewah dan menikmati limpahan keuntungan daripada kestabilan negara di bawah Kerajaan Persekutuan perlu diberi amaran agar sama-sama menjaga kepentingan negara.

Kerana itu Kerajaan Persekutuan tidak perlu lagi berlembut dengan mereka yang terang-terangan mahu menjatuhkan tampuk kepemimpinan.


“Sekiranya mereka bersedia untuk turun untuk berdemonstrasi, maka mereka juga patut bersedia sekiranya kontrak syarikat mereka ditamatkan,” katanya.

Mohd Razlan menjelaskan, ini bukan isu hak peribadi, ini isu mempertahankan sistem demokrasi bagi menjaga hak majoriti rakyat yang sudah memilih kerajaan secara sah.

“Jika mereka merasakan mereka ada hak untuk berdemonstrasi, maka kerajaan persekutuan juga ada hak untuk memastikan gerakan menjatuhkan kerajaan ini tidak dijalankan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau membuat gesaan itu selepas Pengerusi Bersih, Maria Chin Abdullah sehari sebelum itu mengumumkan akan melepaskan peserta konvoi BERSIH 5 yang akan berkonvoi dari Kota Baru pada 1 Oktober ini.

Laporan Malaysiakini, semalam memetik Mohd Razlan yang sekali lagi  menggesa kerajaan membatalkan kontrak syarikat yang didakwa terlibat dengan perhimpunan BERSIH sambil mempertahankan pihaknya memiliki banyak bukti.

Tindakan sedemikian wajar dibuat kerana menurut  Mohd Razlan,  syarikat-syarikat berkenaan menikmati keuntungan daripada kestabilan negara dan kini mahu menjatuhkan kerajaan yang sah dipilih oleh rakyat.

"Pada mana-mana pihak syarikat yang bergantung dengan kerajaan yang melibatkan diri dengan BERSIH patut diberhentikan kontrak mereka serta merta.

"Sekiranya mereka bersedia untuk turun berdemo, maka mereka juga patut bersedia sekiranya kontrak syarikat mereka ditamatkan," katanya pada kenyataan media hari ini.

Mohd Razlan menegaskan,  pihaknya akan mengumpul data mereka yang terlibat dalam perhimpunan 'menjatuhkan kerajaan' yang dirancang pada 19 November depan.

Beliau juga memberi amaran kepada peserta BERSIH supaya bersedia 'menerima kesan' daripada tindakan mereka.

"Kerajaan persekutuan tidak perlu lagi berlembut dengan mereka yang terang-terangan mahu menjatuhkan kerajaan hari ini," katanya.


Mohd. Razlan menegaskan, pihaknya akan menggerakkan rangkaian anak muda bandar media sosial di dalam Pemuda Wilayah bagi mengumpul data mereka yang terlibat dalam perhimpunan menjatuhkan Kerajaan Persekutuan. 

No comments:

Post a Comment