Sunday, October 16, 2016

JKKK Perlu Kreatif, Jangan Hanya Pandai ‘Minta Projek’ - PM


Kerajaan tidak akan meminggirkan penduduk luar bandar walaupun peratusan populasi penduduk di kawasan tersebut semakin mengecil.

Ini janji Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak  hari ini.

Tegas Perdana Menteri, kerajaan pimpinan beliau akan memastikan agenda pembangunan luar bandar tetap diteruskan bagi membolehkan keadaan ekonomi di luar bandar dan bandar seimbang.

“Kita akan pastikan penyampaian projek kerajaan dapat dirasai oleh semua masyarakat luar bandar.

“Setelah agenda membasmi kemiskinan sudah hampir selesai kita akan berusaha agar pendapatan luar bandar akan lebih tinggi selaras dengan kemajuan ekonomi negara ,” katanya ketika berucap ketika berucap pada majlis penyampaian hadiah Anugerah Desa Sejahtera 1Malaysia (ADS1M) di Tapak Ekspo Pertanian Malaysia (MAEPS) di Sedang hari ini.


Berikutan itu, Perdana Menteri mahu pemimpin akar umbi dikampung memainkan peranan lebih hebat dalam menyebarluaskan setiap inisiatif yang diumum dan dilaksanakan kerajaan yang membawa faedah kepada masyarakat di luar bandar.


Selain itu, pemimpin masyarakat seperti Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) juga perlu berfikir dan bertindak di luar kebiasaan merangka strategi memanfaatkan inisiatif yang diumum kerajaan untuk kebaikan masyarakat setempat di kawasan masing-masing.

Beliau berkata pengenalan inisiatif Digital Ekonomi dan MyFarm Outlet perlu dipergunakan sebaiknya oleh pemimpin tempatan untuk tampil dengan kaedah atau pendekatan lebih berdaya saing dan selari dengan perkembangan semasa agar masyarakat luar bandar tidak tercicir daripada ledakan pembangunan.

Najib mahu kepemimpinan JKKK keluar daripada ruang lingkup konvensional serta tradisional dalam usaha memacu ekonomi digital. Perdana Menteri berkata, JKKK di seluruh negara sewajarnya tampil dengan inisiatif yang lebih berdaya saing, selari perkembangan semasa bagi memastikan masyarakat luar bandar tidak tercicir daripada ledakan pembangunan.


Sehubungan itu, katanya, sikap 'meminta projek' yangmenjadi amalan JKKK setiap kali wakil rakyat atau menteri turun kawasan perlu diubah.

"Kita nak JKKK memainkan peranan untuk perluaskan digital ekonomi Malaysia kerana pasaran e-dagang ini begitu luas sehingga berupaya melonjak taraf pendapatan masyarakat luar bandar.

"JKKK yang mempunyai usaha inovatif akan cuba mengoptimumkan peluang yang terbentang di depan mereka berbanding hanya meminta projek setiap kali menteri atau wakil rakyat turun padang.

"Sebagai kepimpinan akar umbi dalam struktur kerajaan di kampung-kampung, JKKK seharusnya lebih inovatif mengoptimumkan peluang yang disediakan kerajaan berbanding hanya meminta projek setiap kali bertemu wakil rakyat atau menteri," katanya.

Hadir sama Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong serta Pengerusi Majlis Belia Selangor, Datuk Seri Dr Irmohizam Ibrahim.

Selanjutnya di : 
http://www.bharian.com.my/node/202757.

Mengambil MyFarm Outlet yang kini beroperasi di Putrajaya sebagai contoh, Najib berkata walaupun terletak di bandar, JKKK seharusnya menggunakan inisiatif berkenaan untuk menggalakkan penduduk bertani dan menternak haiwan dan hasil pertanian itu kemudiannya dijual di pasar harian tersebut bagi meningkatkan taraf hidup masyarakat luar bandar.

Perdana Menteri turut menarik perhatian 12,000 hadirin pada majlis itu dengan mengulangi komitmen kerajaan untuk terus memperkasakan pembangunan luar bandar walaupun populasi penduduk semakin mengecil akibat penghijrahan.

"Ketika ini 25 peratus atau 7.8 juta daripada jumlah keseluruhan penduduk di negara ini adalah mereka yang tinggal di luar bandar, dan jumlah itu terus mengecil namun, saya beri jaminan agenda pembangunan luar bandar tetap jadi keutamaan kerajaan.

"Walau di mana anda berada, kita akan pastikan capaian pembangunan oleh kerajaan tetap akan sampai dan akan dilaksanakan secara inklusif dan saksama supaya setiap rakyat akan 'disentuh' dalam perancangan yang dibawa," katanya.

Najib bagaimanapun menegaskan kerajaan tetap memerlukan sokongan padu dan komitmen daripada 16,549 JKKK untuk secara aktif menggembleng tenaga dan fikiran dalam memastikan agenda yang dirancang dan dilaksana berjaya sepenuhnya.

Pada majlis itu, Kampung Parit Tengah, Muar, Johor dinobat sebagai johan kampung tradisional apabila menewaskan 482 kampung lain, sekali gus membawa pulang wang RM50,000 dan hadiah dalam bentuk projek bernilai RM650,000.

Kampung Orang Asli Bukit Bangkong, Sepang Selangor pula membawa pulang hadiah wang tunai RM70,000 dan hadiah projek RM250 apabila muncul juara kategori Kampung Orang Asli.

Kampung Baru Kangkar Bahru, Batu Pahat, Johor dan Rumah Bihai, Mukah, Sarawak pula membawa pulang hadiah kemenangan masing-masing bernilai RM525,000 dan RM150,000 apabila diumumkan sebagai pemenang bagi kategori Kampung Baharu Cina dan Rumah Panjang.

Mula dipertandingkan pada 2014, ADS1M 2016 disertai oleh 581 kampung membabitkan 483 kampung tradisional, Kampung Orang Asli (enam), Rumah Panjang (20) dan Kampung Baharu Cina (72).

No comments:

Post a Comment