Monday, September 12, 2016

Tengku Adnan: Ramai Minta, Merayu-rayu Mahu Kembali Ke Pangkuan UMNO

Pengerusi tetap UMNO Gelang Patah umum keluar parti...
Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor mendakwa, ramai ahli parti itu sebenarnya merayu untuk kembali ke pangkuan parti berkenaan.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir, semalam bahawa ada pemimpin bahagian UMNO dari Kedah merancang untuk meninggalkan parti.

"Beliau (Mukhriz) kata orang mahu keluar, tetapi orang yang dipecat juga mahu kembali (ke UMNO).

“Sebenarnya banyak yang minta, rayu-rayu (mahu kebali ke UMNO).

“Banyak, jadi nak bagi senarai, saya tak ada (sekarang). Lain kali saya bagi senarai," kata Tengku Adnan pada sidang media selepas Program Ibadah Korban Sempena Aidiladha peringkat Parlimen Putrajaya, semalam.

Sambil menyifatkan senarai mereka yang merayu menyertai semula UMNO panjang, beliau berkata ‘macam-macam dilakukan’ mereka yang keluar parti termasuk mendakwa tindakan diambil parti itu adalah tidak adil dan tidak mengikut prosedur.

Mukhriz membuat kenyataan itu selepas Pengerusi Tetap UMNO Gelang Patah, Datuk Baharom Abdul Ghani dan Timbalan Ketua UMNO bahagian Kulai, Datuk Tosrin Jarvanti keluar parti semasa mesyuarat perwakilan bahagian masing-masing pada Sabtu lalu.


Adun Ayer Hitam itu mendakwa, ramai pemimpin UMNO bahagian mendekatinya dan menyuarakan ketidakpuasan hati mereka terhadap parti itu.

“Ada beberapa orang yang memegang jawatan penting dalam UMNO bahagian memberitahu saya secara peribadi mereka tidak tahan lagi dan sedang mempertimbangkan untuk meninggalkan parti secara serius.

“Jadi, kita mungkin melihat pengumuman sedemikian diambil beberapa pemimpin itu,” kata naib presiden penaja Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu selepas menghadiri sebuah ceramah pada malam 10 September lalu.

Pengasas UMNO Bahagian Gelang Patah, Datuk Baharom Abdul Ghani tiba-tiba mengumumkan keluar parti ketika menyampaikan ucapan pada mesyuarat perwakilan bahagian itu, pagi semalam.

Bekas ketua UMNO bahagian Gelang Patah dan bekas exco Johor itu mendakwa sebahagian besar kepimpinan UMNO yang ada sekarang tidak menerima kenyataan sebenar akibat daripada krisis dihadapi UMNO.

Tindakannya itu disusuli Timbalan Ketua UMNO Bahagian Kulai, Tosrin Jarvanti yang juga pegawai khas kepada bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, turut mengumumkan keluar parti Sabtu lalu.

Bagaimanapun, Mukhriz berkata, mungkin ada di kalangan pemimpin itu teragak-agak meninggalkan parti dengan cara demikian kerana tidak mahu mencari musuh di kalangan ahli UMNO.

Anggota UMNO akan teris bersatu...
“Saya faham sebahagian daripada mereka tidak sanggup mencetuskan konflik dalam majlis seperti itu. Oleh itu, sebahagian daripada mereka mungkin menyokong kita, tetapi pada masa sama, masih kekal dalam UMNO atau mereka boleh meninggalkan parti secara diam-diam, bukannya dengan cara seperti yang berlaku di Gelang Patah,” katanya.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Abdul Rahman Dahlan yang merasmikan di Gelang Patah itu dilaporkan berkata, peletakan jawatan Baharom tidak memberi kesan besar pada mesyuarat perwakilan bahagian itu, kerana tiada seorang pun perwakilan yang mengikut jejak bekas Adun Tanjung Kupang itu meninggalkan UMNO.

Katanya, tindakan itu menunjukkan perwakilan Gelang Patah menghantar mesej tegas kepada orang lain, iaitu mereka akan terus menyokong UMNO.

Kejadian yang berlaku itu turut dilihat selari dengan kelulusan pendaftaran Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) cetusan Tun Dr Mahathir Mohamad mendapat kelulusan daripada Pendaftar Pertubuhan, minggu lalu.

Ditanya kemungkinan lebih ramai yang mungkin mengikut tindakan Baharom dan Tosrin, Tengku Adnan berkata ‘tidak ada masalah bagi mereka mahu keluar parti’ kerana ia tidak menjejaskan UMNO.

Ditanya kemungkinan lebih ramai yang mungkin mengikut tindakan Baharom dan Tosrin, Tengku Adnan berkata ‘tidak ada masalah bagi mereka mahu keluar parti’ kerana ia tidak menjejaskan UMNO.

Menurutnya tindakan keluar daripada parti adalah jalan terbaik bagi anggota UMNO yang menimbulkan kontroversi.

"Mungkin ada pihak cuba tarik anggota UMNO tetapi saya yakin anggota-anggota terus bersatu bersama UMNO...anggota-anggota UMNO sedar bahawa ia sebuah parti berstruktur, ada hala tuju dan bermatlamat bagi memastikan Malaysia terus aman dan sejahtera," katanya.

Mengenai penggantungan bekas Exco Pergerakan Pemuda UMNO Mohd Rafiq Naizamohideen, Tengku Adnan berkata tindakan itu diambil selepas siasatan menyeluruh dilakukan dan terdapat bahan bukti kukuh seperti cakera padat video (VCD) serta rakaman.

"Oleh itu, jika tidak berpuas hati (dengan parti), janganlah suarakannya kepada umum dan mencalar imej parti. Sebab itulah, kami mengambil tindakan terhadapnya. Sepatutnya, suarakan sebarang ketidakpuasan hati dalam parti," kata beliau.

Mohd Rafiq digantung sebagai anggota UMNO selama enam tahun atau dua penggal manakala jawatannya sebagai exco Pemuda UMNO turut digugurkan.

Beliau didakwa cuba mensabotaj Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Idris Haron.

No comments:

Post a Comment