Saturday, May 19, 2012

Sejauh Mana Lagikah Fatwa Gila PAS Mahu Menyesatkan Umat Islam?

Oleh Aqil Farhan Rafiqin

ABU tidak pandai mahu menghukum atau memfitnah.

Kita dilarang memfitnah tetapi kalau dah berlebih menghukum sesama Islam, terpaksa juga bangkit untuk menyatakan yang dirasakan BENAR.

Semalam, Musyridul Am PAS buat hal lagi.

Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengulangi lagi kenyataan yang pernah dibuat beberapa kali sebelum ini bahawa mengundi Barisan Nasional (BN) tidak akan masuk syurga. 

Tidak akan masuk syurga. Kalau undi DAP dan PKR tu hamper-hampir dan ada can lah tu.

Nik Aziz mengulangi fatwa gila ni untuk membuktikan bahawa pakatan PAS dan sekutu ‘kafir harbi’ DAP dan PKR itu sebagai boleh dan pengikutnya mungkin ‘layak masuk syurga’.

Bagi Nik Aziz, BN bukan parti yang berteraskan Islam, sebaliknya membawa unsur nasionalisme yang tidak diajar oleh Nabi Muhammad. “Undi BN tidak undi Islamlah. Dasar BN dasar kebangsaan. Kebangsaan tidak boleh bawa manusia ke syurga kerana kebangsaan ini bukan ajaran Nabi Muhammad saw,” katanya.



Kenyataan bersifat fatwa ini diperkatakan Nik Aziz kepada pemberita ketika sidang media selepas merasmikan Mesyuarat Agung PAS Kawasan Kuala Terengganu di Markaz Tarbiyah PAS Kuala Ibai di Kuala Terengganu semalam.

Yang menghairankan pemimpin PAS Terengganu seperti Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut yang juga Yang Dipertua PAS Kawasan Kuala Terengganu, timbalannya, Datuk Tengku Hasan Tengku Omar dan pimpinan PAS peringkat kawasan mengiakan kenyataan Nik Aziz itu.

Benarlah apabila beberapa pemimpin, khususnya Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said mengatakan PAS parti ajaran sesat.

Apa tidaknya?

Nik Aziz menyesatkan dan begitu juga Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang melalui fatwanya turut menyesatkan umat Islam.

Ini bermakna dalam PAS kini ada dua pemimpin utamanya yang menyesatkan umat Islam secara ketara.

Nik Aziz menghukum orang Islam undi BN tidak masuk syurga sementara Hadi pula memecahbelahkan umat Islam di Malaysia melalui fatwanya yang menjadikan sembahyang dua imam, sembelihan orang Islam tidak boleh dimakan, pasangan terpaksa bercerai jika pernikahan dibuat oleh imam bukan PAS dan banyak lagilah.

Sewajarnya apabila ada persetujuan untuk bermuzakarah sesama Islam, Nik Aziz meletakkan di belakang dahulu soal parti politik atau kerjasama PAS dengan DAP dan PKR.

Tetapi ini tidak.

Nik Aziz menunjukkan dendam dan kebenciannya yang mendalam kepada UMNO dan BN apabila mengulangi faktwanya seperti di atas selain meletakkan syarat ‘gila babi’ yang memang tidak masuk akal.

Lebih jauh, Nik Aziz turut menyatakan Umno perlu bersedia untuk menerima parti-parti lain dalam pakatan rakyat iaitu - PKR dan DAP sekiranya masih memasang niat untuk menjalin kerjasama politik dengan Pas.

Nik Aziz berkata,UMNO  wajar menerima ketiga-tiga parti dalam PR memandangkan PAS bukan lagi berseorangan ketika ini dan keputusan perlu dibuat bersama PR.

Beliau meletakkan syarat agar UMNO menukar dasar parti itu terlebih dahulu sebelum mengadakan sebarang usaha ke arah penggabungan antara dua parti.

 “Saya sebut lama dah. Kalau UMNO nak bersatu, parti itu perlu menukar dasar kebangsaan kepada Islam. Ia bukan keputusan seorang tetapi kena buat secara rasmi (bersama PR). UMNO (perlu) tukar dasar daripada kebangsaan kepada Islam secara rasmi. “Kedua, UMNO kena terima PAS sekali dengan pakatan kerana kami sudah ada Pakatan dan Pakatan tidak buat khianat kepada kami. Maka lepas kami (PAS) bersatu dengan UMNO dan selepas UMNO ubah dasar dia, barulah boleh bersama dengan pakatan,” katanya.

Melihat kepada kenyataan Nik Aziz itu, benarlah rumusan seperti yang disebut oleh Hambali Abdul Latiff melalui blognya bahawa:

“Yang pasti kalau PAS tetap dengan keputusan Nik Aziz, kedua-dua parti tidak akan ke mana-mana. Hanya ada dua sahaja kemungkinan. Pertama PAS pujuk atau paksa Nik Aziz jangan meletakkan syarat - rasanya amat sukar. Kedua tunggu Nik Aziz mati dan pemimpin lain tidak meletakkan syarat seperti Nik Aziz barulah UMNO - PAS duduk semeja!!!

No comments:

Post a Comment