Thursday, August 31, 2017

*PPBM Tidak Puas Hati, Raja Bahrin Menjadi Pengerusi PH Terengganu


Kecoh perebutan jawatan pengerusi pakatan harapan (PH) Terengganu dan semakin berborak dengan masing-masing mahu menjadi jeneral dalam peperangan  menghadapi UMNO dan Pas dalam pilihanraya umum ke 14 (PRU14) nanti.

Majoriti ahli gabungan PAN, PPBM, DAP dan PKR Terengganu telah memilih Pengerusi PAN Dato’ Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad sebagai pengerusi PH Terengganu.

Bagi jentera kanan PPBM Terengganu, Dato’ Razali Idris lebih layak untuk mengemudi PH Terengganu kerana kewibawaan beliau menarik ramai pengundi menyokong PH untuk menghadapi PRU14 nanti.


Menurut pengerusi NGO DESAK Terengganu Othman Ismail, pengerusi pakatan harapan bukan satu tiket untuk jawatan menteri besar jika PH berjaya menawan Terengganu pada PRU14 nanti.

Ianya tertakluk kepada kerusi terbanyak yang dimenangi oleh parti gabungan yang bertanding mewakil PH nanti dan sistem pengagihan itu juga sama yang diguna pakai oleh barisan nasional.

Katanya, kesetiaan Razali kepada PH masih dipertikaikan kerana majlis presiden telah memutuskan tiada kerjasama dengan Pas dan masa yang sama juga Razali naik pentas bersama dengan Pas dalam satu ceramah di Paka beberapa bulan lalu.

Manakala telah mendapat sokong padu dari perwakilan  PAN Terengganu di semua 8 bahagian dan turut mendapat sokong dari DAP dan juga PKR.

Katanya lagi, perkara itu jelas bahawa semua perwakilan menyokong 100 peratus Raja Bahrin menjadi pengerusi PH Terengganu dan mengapa PPBM masih berbunyi serta menyatakan mereka lebih layak.


Sebagai contoh hari ini, setiausaha PPBM Terengganu Hambali Abdul Latif yang memuat naik status di fb beliau dengan kenyataan ” HIDUP PERLU DITERUSKAN…

Yang penting boleh meyakinkan MEREKA bahawa keputusan mereka salah sama sekali di TERENGGANU. Kami akan buktikan!!!” seolah-olah mereka lebih bagus dari sekretariat yang ditubuhkan.

Tambahnya, semasa pengundian itu juga perwakilan PPBM terbahagi kepada 2 dan separuh daripadanya telah menyokong Raja Bahrin menjadi pengerusi yang baru di Terengganu sekaligus mengekalkan jawatan tersebut.

PPBM perlu menghormati keputusan perwakilan jika ingin lama dalam PH kerana keputusan semua perwakilan diambil kira untuk melantik pengerusi PH Terengganu dan bukan mengikut kroni serta pilihan sendiri.

Othman sekali lagi menyebarkan kenyataannya dalam aplikasi whatsapp dan juga fb miliknya dengan menggunakan nama pane RCML.


No comments:

Post a Comment