Friday, September 13, 2013

Shahrizat Mungkin Menang Mudah Namun Tetap Tergugat


"Bukan untuk menyebabkan perpecahan parti...Bagaimana saya hendak sebabkan perpecahan jika saya sendiri tidak punya penyokong. Jika saya ada pun, saya akan beritahu mereka jangan benci Shahrizat kerana ALLAH telah beri dia peluang untuk memimpin lagi."
- Raihan Suleiman

Selepas penarikan diri bekas Ketua Puteri Umno dalam merebut jawatan Ketua Wanita sayap parti itu, semalam AJK Umno Kulim Bandar Baharu, Raihan Suleiman menyuarakan hasrat untuk mencabar penyandangnya Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Beliau yang dipetik oleh sebuah portal berita berkata, perkara itu disuarakan ekoran ingin membawa perubahan dalam parti itu.

Katanya, perubahan yang ingin dilakukan itu memerlukan dirinya sendiri sebagai pemimpin. "Saya perlu tunjuk kepada masyarakat saya mampu lakukannya.


"Saya juga akan memfailkan kertas pencalonan pada 21 September ini," jelasnya. Raihan yang juga ahli Umno seumur hidup itu menegaskan, keputusan yang dilakukannya bukan untuk menyebabkan perpecahan parti.

"Bagaimana saya hendak sebabkan perpecahan jika saya sendiri tidak punya penyokong. Jika saya ada pun, saya akan beritahu mereka jangan benci Shahrizat kerana ALLAH telah beri dia peluang untuk memimpin lagi," katanya lagi.

Pemilihan Umno akan berlangsung pada 19 Oktober depan yang menyaksikan ramai menawarkan diri untuk bertanding dalam setiap jawatan dalam sayap-sayap parti.

Hasrat Raihan mungkin sukar kerana Wanita Umno di lapan negeri telah menyatakan sokongan terhadap ketua pergerakan itu Shahrizat yang akan mempertahankan jawatannya pada pemilihan parti Oktober depan.

Terengganu, Melaka, Kedah, Perlis, Pulau Pinang, Johor, Selangor dan Perak menyatakan sokongan itu ketika beliau melawat negeri-negeri berkenaan.

"Saya hargai dan saya mengambil berat amanah yang diberikan kepada saya," katanya kepada pemberita pada Majlis Rumah Terbuka Aidifitri Wanita Umno Perak baru-baru ini.

Katanya jika diberi peluang untuk terus menerajui pergerakan itu, beliau akan memberi fokus terhadap peranan wanita dalam politik.


"Saya tidak berpuashati dengan pencapaian Wanita dalam politik. Ini akan menjadi obor perjuangan saya jika saya dipilih untuk mengemudi pergerakan Wanita Umno," katanya.

Pertandingan jawatan Ketua Wanita setakat ini membabitkan Shahrizat dan Raihan selepas bekas ketua Puteri Umno Datuk Seri Azalina Othman Said, menarik diri.

Penamaan calon bagi jawatan Exco Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno diadakan serentak pada 21 Sept manakala tarikh pemilihan 12 Oktober.

Selepas mengetahui beliau akan tetap dicabar, Ketua Pergerakan Wanita Umno itu, berkata beliau tidak mempunyai halangan bagi sesiapapun yang ingin mencabarnya pada pemilihan Umno bulan depan. Beliau berkata menerusi perlembagaan parti yang sudah dipinda, pemilihan terbuka kepada mana-mana anggota Umno yang ingin bertanding.

"Terpulanglah sesiapapun hendak bertanding. Mengikut perlembagaan kita tidak ada halangan siapapun nak bertanding," katanya kepada pemberita ketika ditemui pada perasmian bangunan baru Ibu Pejabat Utusan Melayu (Malaysia) Berhad di Kuala Lumpur, semalam.

Shahrizat mengulas keputusan anggota Jawatankuasa Umno Kulim Bandar Baru, Raihan Suleiman Palestin yang ingin mencabar beliau pada pemilihan parti nanti.

Dalam laman Facebooknya, Raihan, 47, berkata niatnya ialah untuk menjadikan pergerakan Wanita Umno mantap seiring dengan agenda parti serta memperkasakan sayap paling kuat dalam parti itu.

No comments:

Post a Comment